Dzięki sukcesowi w konkursie na środki z KPO, MPK Wrocław ma do dyspozycji ponad 200 mln złotych na kolejne inwestycje. Przewoźnik musi zdecydować, czy wyda je na następne nowe tramwaje lub autobusy, czy też na dokończenie modernizacji tramwajów Skoda 19T.
MPK Wrocław jako jeden z trzech aplikujących
otrzymał pełne wnioskowane wsparcie ze środków z Krajowego Planu Odbudowy przeznaczonych na zakupy wagonów tramwajowych. Przewoźnik z Dolnego Śląska otrzymał dofinansowanie w kwocie
ponad 202 mln złotych, które pomogą zrefinansować zakupy tramwajów z Pesy oraz Modertransu poczynionych w ostatnich latach.
– MPK Wrocław otrzymało ponad 200 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na refinansowanie zakupu 34 nowoczesnych tramwajów – 27 Moderusów Gamma i 7 Pes 146N – mówi nam Barbara Balicka z Biura Prasowego MPK Wrocław.
25 tramwajów do modernizacji
Ponad 200 mln złotych z KPO “uwalnia” środki, jakie miasto wcześniej przeznaczyło na zakupy wspomnianych tramwajów, a które mają zostać teraz przeznaczone na następne inwestycje MPK.
– Zdajemy sobie sprawę, że Wrocław potrzebuje dalszych inwestycji w komunikację miejską – zarówno w zakresie zakupu nowych tramwajów, jak i modernizacji obecnego taboru oraz infrastruktury. Dlatego obecnie analizujemy różne scenariusze ich wykorzystania – zapewnia Balicka i wymienia szereg działań, do realizacji których mogą posłużyć zwolnione środki.
W pierwszej kolejności jest to modernizacja
wszystkich posiadanych przez MPK tramwajów Skoda 19T (jedynych dwukierunkowych w taborze spółki). Przypomnijmy, że przewoźnik podpisał już umowę na ich modernizację z firmą SAATZ, choć zamówienie podstawowe dotyczy tylko 6 z 31 wagonów. Pozostałe 25 tramwajów objętych jest prawem opcji, które spółka chciałaby zrealizować.
Zakupy autobusów i tramwajów oraz inwestycje na zajezdniach
Kolejne zadanie to zakup fabrycznie nowych tramwajów (MPK
nie chce inwestować w tabor używany). – Zakup kolejnych nowych tramwajów – potrzeby są ogromne, gdyż planujemy wycofanie najstarszych pojazdów wysokopodłogowych i rozwój sieci tramwajowej. W związku z tym przygotowujemy się do kolejnych przetargów, a decyzje dotyczące ich harmonogramu zapadną w najbliższych miesiącach – przypomina przedstawicielka MPK Wrocław.
O potrzebach taborowych przewoźnika bardzo obszernie
pisaliśmy tutaj. MPK Wrocław będzie musiało w krótkim czasie zakupić
ponad 150 nowych tramwajów, które zastąpią jednostki wysokopodłogowe oraz zapewnią wagony do obsługi nowo planowanych odcinków sieci.
Wśród innych zadań, na jakie mogą zostać przeznaczone wolne środki, Barbara Balicka wymieniła także zakup nowych autobusów, co jest związane przede wszystkim z
przejęciem przez MPK pracy przewozowej do tej pory zlecanej podwykonawcom prywatnym oraz inwestycje w infrastrukturę na zajezdniach, tramwajowych oraz autobusowych.
– Możliwe jest przeznaczenie części środków np. na modernizację lakierni w zajezdni autobusowej przy ul. Obornickiej czy zakup dodatkowej tokarki podtorowej, co poprawiłoby stan techniczny torowisk i wydłużyło żywotność taboru – wspomniała nasza rozmówczyni.
Decyzje jeszcze przed nami
– Modernizacja czy nowe zakupy – co najpierw? To kluczowa decyzja, którą podejmiemy w najbliższych miesiącach, po dokładnej analizie finansowej i operacyjnej. Obie kwestie są dla nas priorytetowe – zarówno modernizacja obecnego taboru, jak i zakup nowych pojazdów. Ostateczny wybór będzie uzależniony od dostępnych środków oraz możliwości uzyskania kolejnych dofinansowań, w tym z programu FEnIKS, na który liczymy w kontekście nowych tramwajów – kończy Balicka.