Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jak MPK Wrocław wykorzysta środki z KPO?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
13-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
13-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Jak MPK Wrocław wykorzysta środki z KPO?
fot. MPK Wrocław
Dzięki sukcesowi w konkursie na środki z KPO, MPK Wrocław ma do dyspozycji ponad 200 mln złotych na kolejne inwestycje. Przewoźnik musi zdecydować, czy wyda je na następne nowe tramwaje lub autobusy, czy też na dokończenie modernizacji tramwajów Skoda 19T.

MPK Wrocław jako jeden z trzech aplikujących otrzymał pełne wnioskowane wsparcie ze środków z Krajowego Planu Odbudowy przeznaczonych na zakupy wagonów tramwajowych. Przewoźnik z Dolnego Śląska otrzymał dofinansowanie w kwocie ponad 202 mln złotych, które pomogą zrefinansować zakupy tramwajów z Pesy oraz Modertransu poczynionych w ostatnich latach.

– MPK Wrocław otrzymało ponad 200 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na refinansowanie zakupu 34 nowoczesnych tramwajów – 27 Moderusów Gamma i 7 Pes 146N – mówi nam Barbara Balicka z Biura Prasowego MPK Wrocław.

25 tramwajów do modernizacji

Ponad 200 mln złotych z KPO “uwalnia” środki, jakie miasto wcześniej przeznaczyło na zakupy wspomnianych tramwajów, a które mają zostać teraz przeznaczone na następne inwestycje MPK.

– Zdajemy sobie sprawę, że Wrocław potrzebuje dalszych inwestycji w komunikację miejską – zarówno w zakresie zakupu nowych tramwajów, jak i modernizacji obecnego taboru oraz infrastruktury. Dlatego obecnie analizujemy różne scenariusze ich wykorzystania – zapewnia Balicka i wymienia szereg działań, do realizacji których mogą posłużyć zwolnione środki.

W pierwszej kolejności jest to modernizacja wszystkich posiadanych przez MPK tramwajów Skoda 19T (jedynych dwukierunkowych w taborze spółki). Przypomnijmy, że przewoźnik podpisał już umowę na ich modernizację z firmą SAATZ, choć zamówienie podstawowe dotyczy tylko 6 z 31 wagonów. Pozostałe 25 tramwajów objętych jest prawem opcji, które spółka chciałaby zrealizować.

Zakupy autobusów i tramwajów oraz inwestycje na zajezdniach

Kolejne zadanie to zakup fabrycznie nowych tramwajów (MPK nie chce inwestować w tabor używany). – Zakup kolejnych nowych tramwajów – potrzeby są ogromne, gdyż planujemy wycofanie najstarszych pojazdów wysokopodłogowych i rozwój sieci tramwajowej. W związku z tym przygotowujemy się do kolejnych przetargów, a decyzje dotyczące ich harmonogramu zapadną w najbliższych miesiącach – przypomina przedstawicielka MPK Wrocław.

O potrzebach taborowych przewoźnika bardzo obszernie pisaliśmy tutaj. MPK Wrocław będzie musiało w krótkim czasie zakupić ponad 150 nowych tramwajów, które zastąpią jednostki wysokopodłogowe oraz zapewnią wagony do obsługi nowo planowanych odcinków sieci.

Wśród innych zadań, na jakie mogą zostać przeznaczone wolne środki, Barbara Balicka wymieniła także zakup nowych autobusów, co jest związane przede wszystkim z przejęciem przez MPK pracy przewozowej do tej pory zlecanej podwykonawcom prywatnym oraz inwestycje w infrastrukturę na zajezdniach, tramwajowych oraz autobusowych.

– Możliwe jest przeznaczenie części środków np. na modernizację lakierni w zajezdni autobusowej przy ul. Obornickiej czy zakup dodatkowej tokarki podtorowej, co poprawiłoby stan techniczny torowisk i wydłużyło żywotność taboru – wspomniała nasza rozmówczyni.

Decyzje jeszcze przed nami

– Modernizacja czy nowe zakupy – co najpierw? To kluczowa decyzja, którą podejmiemy w najbliższych miesiącach, po dokładnej analizie finansowej i operacyjnej. Obie kwestie są dla nas priorytetowe – zarówno modernizacja obecnego taboru, jak i zakup nowych pojazdów. Ostateczny wybór będzie uzależniony od dostępnych środków oraz możliwości uzyskania kolejnych dofinansowań, w tym z programu FEnIKS, na który liczymy w kontekście nowych tramwajów – kończy Balicka.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK Wrocław: Ponad 70 mln złotych na remonty w 2025 r.

Komunikacja

MPK Wrocław: Ponad 70 mln złotych na remonty w 2025 r.

UM Wrocław 20 stycznia 2025

MPK Wrocław ma komplet Twistów. Czas na wozy z opcji

Komunikacja

Wrocław. Kolejny etap remontu torów na pl. Powstańców Wielkopolskich

Komunikacja

MPK Wrocław o używanych i 40-metrowych tramwajach

Komunikacja

MPK Wrocław. Zajezdnia Nowe Żerniki kosztem Ołbina

Komunikacja

Zobacz również:

MPK Wrocław: Ponad 70 mln złotych na remonty w 2025 r.

Komunikacja

MPK Wrocław: Ponad 70 mln złotych na remonty w 2025 r.

UM Wrocław 20 stycznia 2025

MPK Wrocław ma komplet Twistów. Czas na wozy z opcji

Komunikacja

Wrocław. Kolejny etap remontu torów na pl. Powstańców Wielkopolskich

Komunikacja

MPK Wrocław o używanych i 40-metrowych tramwajach

Komunikacja

MPK Wrocław. Zajezdnia Nowe Żerniki kosztem Ołbina

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5